Volvo PV445
In 1949 verschenen de eerste PV445-modellen, afgeleid van de PV444 en ontworpen als bestel- en vrachtwagen. Later volgde de veelzijdige combinatiewagen Duett, met een dubbele functie: personen- én bedrijfswagen.
De vraag naar meer vermogen in de PV444 leidde in 1955 tot de B14A-motor in de K-serie. De sportvariant leverde 70 pk en kon concurreren met Porsche-modellen, maar was exclusief voor export. Dit herhaalde zich in 1957 met de sportversie van de B16-motor, die eveneens alleen buiten Zweden beschikbaar was.
Uitvoeringen & typen
De PV445 was leverbaar in diverse uitvoeringen:
- Los chassis
- Bedrijfswagen met zijramen achter
- Bedrijfswagen zonder zijramen achter
- Personenwagen
Hieronder een overzicht van typen A, B, C, D, G, L en M (evt. aangevuld met Special).
NB: bij kenmerken staan enkel wijzigingen t.o.v. de voorgaande uitvoering.
Type A
Modeljaar: september 1949 - december 1950
Chassisnummer: 1-500
Kenmerken:
- Spijltje in voorruit.
- Grille met vijf horizontale lichtmetalen spijlen; spijlengrille.
- Het dashboard symmetrisch met in het midden de kilometer/snelheidsmeter.
- De verchroomde bumper is uit één stuk, zonder rozetten.
- Stuurwiel van de PV444A.
- B4B-motor met 40 SAE-pk.
- 16 inch velgen met vier wielbouten.
- Geen contactsleutel, maar startknop.
Type B
Modeljaar: december 1950 - april 1952
Chassisnummer: 501-1.600
Kenmerken:
- Dashboard a-symmetrisch met vernieuwd stuur, zoals PV444B.
- B4B-motor met 44 SAE-pk.
- Contactsleutel in plaats van startknop.
Type C
Modeljaar: april 1952 - juni 1953
Chassisnummer: 1.601- 2.750
Kenmerken:
- 15 inch velgen met vijf wielbouten.
Type D
Chassisnummer:
- D = 2.751-3.527
- DS = 1-1.333
- DH = 1-6.389
- PH = 1-1.183
Modeljaar:
- D = juni 1953 - april 1956
- DS= november 1953 - april 1956
- DH = juni 1953 - maart 1956
- PH = mei 1955 - april 1956
Kenmerken:
- Verchroomde bumper voor bestaat uit drie delen.
- Knobbel rozetten.
- B4B-motor met 51 SAE-pk.
- D = los chassis. Voor levering aan derden.
- DS = bedrijfswagen, Duett; gesloten carrosserie.
- DH = bedrijfswagen, Duett; met zijramen achter.
- PH = luxe uitvoering DH.
Type G
Chassisnummer:
- G = 3.528-3.585
- GS = 1.334-2.069
- GL = 6.390-8.155
- GP = 1.184-2.996
Modeljaar:
- G = april 1956 - februari 1957
- GS = april 1956 - januari 1957
- GL = maart 1956 - januari 1957
- GP = april 1956 - januari 1957
Kenmerken:
- Grille met rooster en verchroomde rand (zoals de PV444K).
- Gladde rozetten.
- G = los chassis. Voor levering aan derden.
- GS = bedrijfswagen, Duett; gesloten carrosserie.
- GL = bedrijfswagen, Duett; met zijramen achter.
- GP = luxe uitvoering GL.
Type L
Chassisnummer:
- L = 3.586-3.640
- LS = 2.070-2.596
- LL = 8.156-8.976
- LP = 2.997-3.960
Modeljaar:
- L = februari 1957 - juni 1957
- LS = januari 1957 - juni 1957
- LL = januari 1957 - juni 1957
- LP = januari 1957 - juni 1957
Kenmerken:
- B16-motor met 66 SAE-pk.
- Export USA, B16-motor met 85 SAE-pk.
- L = los chassis. Voor levering aan derden.
- LS = bedrijfswagen, Duett; gesloten carrosserie.
- LL = bedrijfswagen, Duett; met zijramen achter.
- LP = luxe uitvoering GL.
Type X
[type moet geverifieerd worden]
Chassisnummer:
- 501 = 3.641-3.810
- 505 = 2.597-4.436
- 506 = 8.977-12.356
- 507/8 = 1.184-2.996
Modeljaar: juni 1957 - oktober 1958
Kenmerken:
- Ingebouwde clignoteur tussen de koplampen, zoals de PV444L.
- Grille met rooster en verchroomde rand, zoals de PV444L.
- 501 = los chassis. Voor levering aan derden.
- 505 = bedrijfswagen, Duett met gesloten carrosserie.
- 506 = bedrijfswagen, Duett met zijramen achter.
- 507 = personenauto, Duett.
- 508 = luxe uitvoering 507.
Type M
Chassisnummer:
- 501 = 3.811-4.035
- 505 = 4.437-4.460
- 506 = 12.357-12.395
- 507/8 = 1.184-2.996
Modeljaar: oktober 1958 - juni 1960
Kenmerken:
- Ingebouwde clignoteur naast koplampen aan buitenkant.
- 501 = los chassis. Voor levering aan derden.
- 505 = bedrijfswagen, Duett met gesloten carrosserie.
- 506 = bedrijfswagen, Duett met zijramen achter.
- 507 = personenauto, Duett.
- 508 = luxe uitvoering 507.